مسيحيو سورية «هدية» إلى عون 

الحياة اللندنية /حسان حيدر

13 تشرين الثاني 2008

تخوض سورية الانتخابات اللبنانية بكل تفاصيلها، وفي وقت مبكر، ربما لأن الانتخابات عندها «لا تشفي الغليل»، فمجلس الشعب يكاد يُعين تعييناً، والسوريون يعرفون اسماء نوابهم حتى قبل ان يذهبوا الى صناديق الاقتراع. وهي اكتسبت الخبرة الانتخابية عندما كانت تمارس سلطة الوصاية على لبنان واللبنانيين، فشكلت اللوائح وفرضت التحالفات وروجت للأزلام والمحاسيب، حتى ان رئيس الوزراء الراحل رفيق الحريري سمّى بعض من ادرجوا على لوائحه «وديعة سورية».

 

اما المرشح «الفافوري» لدى السوريين هذه الايام فهو النائب ميشال عون، وهم يحارون كيف يدبرون له الحلفاء والمناصرين والجمهور والجوائز. سخّروا لخدمته لاعبهم الاساسي «حزب الله» وسائر الكومبارس. ولأن في دمشق نظاماً «علمانياً» لا يفرق بين المسيحيين والمسلمين، كونه يتصرف بهم جميعا على قدم المساواة، فقد قرر «اهداء» مسيحيي سورية الى عون، وجعلهم جمهورا بديلا له، بعدما عجز عن فرض نفسه زعيماً أوحد للمسيحيين في لبنان.

 

وتفيد الانباء الواردة من العاصمة السورية ومن مصادر عون بأنه سيلقى استقبالا رسمياً حاشداً في دمشق وستقام له مهرجانات في مناطق مسيحية وسيفتتح كنيسة مارونية ممولة من الحكومة السورية، وانه قد يعود الى لبنان ومعه «مفقودون» مسيحيون لم تعترف سورية رسمياً بوجودهم لديها، كما لم تعدْ حتى الرئيس ميشال سليمان بإعادتهم عندما ناقش ملفهم مع القيادة السورية. وكل هذا استعداداً للانتخابات، بعدما ثبت ان زعامة عون المفترضة لقسم من المسيحيين في تراجع، ذلك انها ظهرت عندما كان معارضاً للسلوك السوري في لبنان ولتدخل دمشق في تفاصيل الداخل اللبناني، وهو واقع لم يتغير على رغم خروج القوات النظامية السورية.

 

ويفسر الدعم السوري لعون سبب تراجع احتمالات المصالحة المسيحية، وفرض الحليف الآخر لسورية سليمان فرنجية سلسلة شروط تعجيزية امامها، كما يفسر سبب تعلق «حزب الله» المفاجئ باللعبة الديموقراطية في لبنان وتمسكه بإجراء الانتخابات في موعدها، على ما اكد امينه العام في خطابه الأخير، محذرا من تأجيلها او تعطيلها. لكن الاصرار على الانتخابات يعني القبول بنتائجها، فكيف يمكن ضمان ذلك بعدما رفضت المعارضة التي يقودها الحزب اياه ويشارك فيها عون، حكم الاكثرية الشرعي، وشلّت العمل الحكومي والنيابي وجرّت البلاد الى حافة حرب أهلية للحصول على حق التعطيل؟ كما ان الاصرار على الانتخابات يعني القبول بأن الدولة ومؤسساتها هي المسؤولة الوحيدة عن اللبنانيين وشأنهم السياسي والأمني، وهو ما لا يظهر في الدعوة الى ابقاء السلاح في يد «حزب الله» الى ان يتحول شعب لبنان كله الى ميليشيا، بحسب استراتيجية عون الدفاعية، ويحصل الجيش اللبناني على قوة طيران تضاهي سلاح الجو الاسرائيلي، بحسب نصرالله!

 

وفي المقابل، اجتاز عون بنجاح «معمودية النار» السورية بدفاعه المستمر عن دمشق وتبني مواقفها والإمحاء في سياساتها وتقديمه الولاء للسيد الاقليمي الآخر، ايران. لكن الغريب انه في وقت تقرر دمشق تشجيع مسيحييها على التواصل السياسي مع اشقائهم اللبنانيين وتلغي بقرار منها الحواجز بينهم خدمة لعون، توجه في الوقت نفسه اتهامات للسُنة اللبنانيين بمحاولة «تجاوز الحدود» وتحشد القوات قبالة مناطقهم وتفبرك لهم اتهامات أمنية مثلما ظهر في الشريط التلفزيوني السوري.

 

 

 

Syria's Christians as a "Present" to Aoun
Hassan Haidar

Al-Hayat - 13/11/08//

Syria is engaged in the Lebanese elections in their every detail, and at an early time, perhaps because elections at home aren't "exciting" enough. Indeed, Members of Parliament in Syria are practically appointed, and the Syrians know their names before they even go to the ballots. Syria in fact acquired electoral experience while it was exercising its mandate over Lebanon and the Lebanese, when it drew up electoral lists, imposed alliances, and promoted those loyal to it. Even late Prime Minister Rafic Hariri described a few of those who had been included in his electoral lists as a "Syrian token."

These days the Syrians' "favori" candidate is MP Michel Aoun, and they are at a loss to provide him with allies, supporters, a public, and awards. They have placed their main player, Hezbollah, at his service, along with the remaining "comparses." And since the regime in Damascus is a "secular" one which does not differentiate between Christians and Muslims, as it disposes of them all on an equal footing, it has decided to offer Syria's Christians as a "present" to Aoun, making them his alternative public, after he failed to impose himself as the sole leader of the Christians in Lebanon.

News coming from Syria's capital, as well as from Aoun's sources, indicates that he will receive a crowded official welcome in Damascus, that festivals will take place in his honor in Christian areas, that he will inaugurate a Maronite church funded by the Syrian government, and that he may return to Lebanon with some Christian "missing persons." Those would be from the "missing persons" whom Syria never officially admitted having in its custody and whom it did not even promise President Michel Suleiman to return when he discussed their issue with the Syrian leadership. All of this in preparation for the elections, after it became evident that Aoun's supposed leadership of part of the Christians had regressed. Indeed, such a leadership had arisen at a time when he was opposing Syria's behavior in Lebanon and Damascus's interference in the details of Lebanon's internal affairs, a state of affairs that has not changed despite the withdrawal of regular Syrian troops.

Syrian support of Aoun explains why the likelihood of a Christian reconciliation has decreased, with Syria's other ally, Suleiman Frangieh, imposing a series of crippling demands. It also explains Hezbollah's sudden attachment to the democratic process in Lebanon, and its insistence on holding elections according to schedule, as asserted by the party's Secretary General Hassan Nasrallah in his latest speech, in which he warned against attempts to delay or hinder them. However, insistence on holding elections means accepting their results. How can this be guaranteed, when the Opposition, led by Hezbollah and including Aoun, rejected the legitimate rule of the majority, crippled governmental and legislative practice, and dragged the country to the verge of civil war to obtain the veto right? Insistence on holding elections also means accepting the fact that the state and its institutions are solely responsible for the Lebanese and their political and security concerns, which does not appear in the call to keep weapons in the hands of Hezbollah until the people of Lebanon all turn into a militia, according to Aoun's defense strategy, and until the Lebanese Army acquires an air force which rivals that of Israel, according to Nasrallah.

On the other hand, Aoun has successfully gone through the Syrian "baptism of fire" by constantly defending Damascus, adopting its stances, supporting its policies, and pledging allegiance to the other regional master, Iran. However, it is strange that, at a time when Damascus is deciding to encourage its Christians to pursue a political connection with their Lebanese brethren, thereby deciding to remove the barriers between them as a service to Aoun, it is leveling accusations against Lebanese Sunnis of "crossing the borders," gathering troops at the border near their areas, and fabricating security accusations against them like those in the video shown on Syrian television.