عون
والهرطقة
الدستورية
حسان
حيدر
الحياة-
19/06/08//
لا
يحتاج الأب ان
يذكّر أولاده
كل يوم بأبوته
ورعايته لهم،
ولا يحتاج
الطبيب ان
يظهر شهاداته
لكل مريض يزور
عيادته، ولا
يحتاج الجيش القوي
الى حملة
اعلانية تؤكد
قدرته على
الردع، ولا
يحتاج القائد
السياسي
بالطبع ان
يردد كل يوم
على مسامع
انصاره انه
زعيمهم،
فلماذا لا يكف
النائب ميشال
عون عن
التأكيد في كل
مناسبة انه
يمثل غالبية
المسيحيين
اذا كان هذا
أمراً
أكيداً؟
ولماذا يصعب
على السياسيين
الآخرين،
سواء
المسيحيون
منهم او من باقي
الطوائف، ان
يقروا له بذلك
اذا كان صحيحاً؟
ولماذا لا
يعترف له حتى
حلفاؤه
بادعائه التمثيلي
حين تصل
الامور الى
تحديد الحصص؟
قبل
يومين فقط زار
عون الرئيس
ميشال سليمان
في قصر بعبدا،
بعدما أعاق
طويلاً وصوله
اليه رغم كثرة
تشديده على ان
الفراغ في هذا
المنصب يضعف
موقع
المسيحيين في
التركيبة
اللبنانية وينقص
من حقوقهم،
وكانت
المناسبة هذه
المرة بحث
التشكيلة
الحكومية
التي يؤخرها
عون ايضاً
بسلسلة
مطالبه التي
لا تنتهي،
وغرضها دوماً
رغبته في ان
يتم التعامل
معه بصفته
زعيماً أوحد
للمسيحيين.
ويختلط
على عون معنى
كلمة «توافقي»
فيعتبر انها
تنزع عن
الرئيس
مسيحيته، وعندما
يرفض ان يسمي
العماد
سليمان وزيري
الدفاع
والداخلية
لاعتبارات
امنية
يتطلبها انطلاق
العهد
الجديد، انما
يرفض
الاعتراف بأن
الرئيس يمثل
المسيحيين في
نظام
الرئاسات الثلاث
ويريد ان
ينتزع منه
صفته هذه
لنفسه. وعندما
يضع «فيتو» على
إسناد حقيبة
الدفاع او أي
حقيبة اخرى
الى الوزير
الياس المر،
انما يستكمل سياسياً
ما فشلت فيه
محاولة
الاغتيال
الآثمة التي
تعرض لها المر
لأنه تحديداً
يشغل هذه الحقيبة.
تخرق
مواقف عون
المنطق
السليم. فهو
يتماهى مع الشعارات
السياسية
لحلفائه في
المعارضة ويتبنى
مواقفهم حتى
ليذوب فيها،
لكنه يصبح
«كيانا»
قائماً بذاته
عندما يبدأ
التفاوض على
حصته. فإذا
كان قابلاً
بأنه جزء لا
يتجزأ من
الاقلية،
فهذا يعني انه
لا يستطيع ان
يعامل
الأكثرية
بوصفها اجزاء
بل بصفتها
كلا، ويعني
ايضاً ان عليه
اذا رغب في
زيادة حصته ان
يتفاوض على
ذلك مع حلفائه
وليس مع
خصومه، لأن
الاقلية تبقى
اقلية
والأكثرية
تبقى اكثرية،
بغض النظر عن
الحجم الذي
يدعيه أي طرف
فيهما. واذا
كان قابلاً
بدخول حكومة
وحدة وطنية بموجب
اتفاق الدوحة
فلماذا يصر
على انه سيبقى
في المعارضة،
وهو الذي
اعتبر في كتاب
له ان المعارضة
من داخل الحكم
«هرطقة
دستورية».
لقد
بنى الجنرال
المتقاعد
(ونشدد على
تعبير المتقاعد
لأنه ربما لا
يزال يعتبر
نفسه قائدا للجيش
ويتصرف على
هذا الاساس)
شعبيته، في
فترة معينة من
مرحلة
الاحتراب
الاهلي، على
شعارين كان
يرفعهما:
الاول محاربة
الميليشيات
المسلحة التي
قال انها
تتسبب في تآكل
دور الدولة
وهيبتها
ومؤسساتها،
والثاني
تحرير لبنان من
الاحتلال
السوري. لكنه
يقف اليوم على
طرفي نقيض من
الشعارين
اللذين شن
حربين
مدمرتين من اجلهما،
فهو من جهة
يتحالف مع
«حزب الله»
المسلح حتى
العظم والذي
يأكل من دور
الدولة وهيبتها
ومؤسساتها
ويبني دولة
بديلة مرتبطة
عضوياً
بإيران وليس
بسورية
وحدها،
ويتبنى من جهة
ثانية، في
مشروع فتنة
جديد، مطلب
دمشق غير المعلن
بتعديل
صلاحيات رئيس
الوزراء
بعدما انحاز
السنّة الى
سيادة الدولة
ومؤسساتها
الدستورية.
فهل يحافظ
بذلك على
مصالح
المسيحيين كما
يدعي؟
Aoun and Constitutional Heresy
Hassan Haidar
Al-Hayat - 19/06/08
A
father does not need to remind his children every day of his paternity and care
for them. A doctor does not need to show his diplomas to every patient who
visits his clinic. A strong army does not need an advertising campaign that
certifies its ability to deter. And a political leader does not need to repeat
every day to his followers that he is their leader. Then why does MP Michel
Aoun not stop certifying on every occasion that he represents the majority of
Christians, if it is such a sure fact? And why is it so difficult for other
politicians, whether Christian or from other communities, to admit that he
does, if it is true? And why do even his allies not recognize his claims of
representation, when it comes down to determining the size of quotas?
Only
two days ago, Aoun visited President Michel Suleiman at the
The
meaning of the word "consensual" is confusing to Aoun, as he
considers that it takes away the president's "Christianity." When he
refuses to allow President Suleiman to select the Defense and Interior
Ministers for security considerations required by the start of the new era, he
is in fact refusing to acknowledge that the president represents the Christians
in
Aoun's
stances violate sound logic. He identifies with the political slogans of his
allies in the opposition and adopts their stances to the extent of melting away
in them. However, he becomes a self-standing "entity" when he begins
to negotiate over his share. If he accepts that he is an integral part of the
minority, then it means that he cannot deal with the majority as separate parts
but as a whole. It also means that if he wishes to increase his share, he must
negotiate with his allies and not his rivals, because the minority remains a
minority and the majority a majority, regardless of the size any party claims
to have. And if he is willing to join a national unity government by the terms
of the Doha Agreement, then why does he insist that he will remain in the
opposition? Was it not he who considered, in a book he wrote, that opposition
from within the governing body was "constitutional heresy"?
The
retired general (and we insist on the term "retired," as he perhaps
still considers himself the commander of the army and behaves accordingly)
built his popularity, at a particular time during the civil war, by upholding
two slogans: the first was fighting armed militias, which he said erode the
role of the state, its dignity and its institutions; the second was freeing
Lebanon from Syrian occupation. However, he stands today on the opposite side
of both slogans for which he waged two destructive wars. On the one hand, he
allies with Hezbollah, which is armed to the teeth, eroding the role of the
state, its dignity and its institutions, and building an alternative state
organically connected to Iran, not only to Syria. On the other hand, he adopts,
in yet another invitation to conflict,